Sunday, December 2, 2007

Tanggungjawab Wanita (Maulana Syamim)

Segala apa yang diciptakan oleh Allah SWT diciptakan untuk kita semua. Kita semua pula dijadikan untuk suatu maksud yang mulia, untuk membawa sifat-sifatyang mulia di dalam diri kita. Jangan kita lupa maksud kita kerana itulah keunggulan kita. Selagi kita menunaikan maksud ini, Allah SWT akan memberi faedah daripada segala ciptaannya.
Kalau kita abaikan maksud kita, kita tidak akan dapat manfaat daripada rupa dan bentuk iaitu wang, rumah, kecantikan, dsb. Malah kitaakan dapat kerugian.Maksud kita dihantar ke dunia ini bukan sekadar si-laki mencari makan dan si-perempuan masak, tapi adalah bagaimana kita boleh bawa agama kepada diri kita dan seluruh alam.
Dari hari pertama kerasulan,Rasulullah SAW tidak berseorangan, tetapi bersamanya adalah Khadijah R dA (seorang perempuan), Abu Bakar RdA(seorang lelaki), Ali KW (seorang budak), Zaid RdA(seorang hamba). Setiap macam orang dapat difahamkanmaksud hidup mereka.Yang paling awal masuk Islam adalah kaum wanita(Khadijah RdA).
Yang paling awal korban nyawa untukagama adalah kaum wanita (Sumaiyyah RdA). Yang paling awal korban harta untuk agama adalah kaum wanita(Khadijah RdA).Selepas Rasulullah SAW berjumpa Jibril AS, dipeluk,dsb. dan mendapat kenabian, yang beri dorongan utama dan ‘sympathiser’ utama adalah Khadijah RdA. Dia memujuk Rasulullah SAW dan membawanya berjumpa pakciknya Waraqah bin Naufal, yang mengatakan bahawa itulah malaikat seperti yang datang kepada Musa AS,dan kalau dia muda dia akan ikut Rasulullah SAW dan bersama Baginda SAW bila kaum Baginda SAW menghalau Baginda SAW. Rasulullah SAW ketakutan, dan Khadijah RdA bersimpati dan berakhlak baik dan dengan itu dapat sediakan hati Rasulullah SAW untuk memikul kenabian.Sejarah menunjukkan bahawa Nabi-nabi AS yang mendapat sokongan isteri-isteri mereka Rda lebih berhasil.Wanita mempunyai kuasa yang besar.
Kalau wanita beragama, maka agama akan tersebar ke seluruh manusia.Wanita diperbuat daripada tulang rusuk kiri. Tulang ini dekat dengan hati - wanita sangat mudah untuk mempengaruhi lelaki. Sebab itulah musuh Islam menggunakan wanita untuk rosakkan Islam – mereka merosakkan wanita-wanita Islam.Wanita mempunyai tanggungjawab yang besar. Wanita lebih ramai di dunia ini - wanita adalah 2/3 daripenduduk dunia. Kalau wanita beragama bermakna 2/3 dunia beragama. Walaupun tiada nabi wanita, tetapi setiap nabi a.s lahir daripada wanita. Ada nabi a.s tiada bapa tapi (selain nabi Adam a.s) tiada yang tiada ibu.
Wanitalah yang memberi dorongan dan didikan.Anak-anak dibentuk oleh ibu.Allah SWT telah beri wanita hikmah dan kebijaksanaan bagaimana nak ambil kerja dari orang lain. Misalnya,dia boleh suruh dan pujuk suami atau anak supaya pergike kedai 5 atau 10 kali. Bila ini digunakan untuk agama, mustahil suaminya atau anaknya tidak beragama,jika dikehendaki oleh seseorang wanita itu. Gunalah hikmah dan kebijaksanaan ini supaya rumahtangga kita jadi tempat tersebarnya hidayat. Kalau tidak, ia akanjadi tempat tersebarnya kesesatan.Sahabat Amar bin Jamuh RdA mempunyai kaki yang tempang tetapi hatinya ingin keluar ke jalan Allah SWT di medan Uhud. Isterinya sedih dan inginkan supaya beliau dapat pergi.
Isterinya gunakan hikmah sindiran dengan mengatakan bahawa beliau bukan betul-betul nak pergi sangat. Dengan itu, Amar bin Jamuh RdA pergi berjumpa Rasulullah SAW dan desak juga supaya dibenarkan pergi.Beliau ingin berjalan di syurga dengan kakinya yang tempang. Setelah dibenarkan, beliau pergi dan syahid di Uhud. Isterinya pergi ke Uhud untuk membawa mayat suaminya untuk ditanam di Madinah, tetapi unta yang membawa mayat itu tidak mahu pulang ke Madinah. Bila ditanya Rasulullah SAW, isterinya memberitahu yang beliau telah doa tiga kali supaya beliau tidak kembali ke keluarga. Rasulullah SAW beritahu yang doa beliau telah diterima. Beliau dikebumikan bersama para syuhada' di Uhud.Keinginan sahabiah RdA adalah supaya mereka bangun dihari qiamat dipanggil ibu kepada syahid, isteri kepada syahid, dsb.
Hari ini keinginan kita adalah bagaimana kita dapat rumah besar, dsb. Setiap sahabiah RdA berkeinginan untuk ahli keluarga mereka syahid lebih daripada keinginan kita untuk rumah besar. Ini semua kerana cinta mereka kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW.Ketika Uhud wanita-wanita telah mendengar khabar angin bahawa Rasulullah SAW telah wafat. Mereka bertanya kepada orang-orang yang balik daripada Uhud, mengapa mereka balik! Kalau begitu biarlah mereka yang balik ini memakai gelang-gelang mereka (yakni jadiperempuan) dan biarlah mereka yang pergi ke Uhud!Seorang wanita RdA diberitahu bapanya syahid, suaminya syahid, dan seterusnya, tetapi beliau bukan nak tahu ini - yang beliau nak tahu adalah samada RasulullahSAW selamat.
Bila beliau mengetahui yang RasulullahSAW selamat, beliau syukur yang Rasulullah SAW selamat, yang bermakna agama selamat. Jika Rasulullah SAW tak selamat walaupun suaminya dsb. selamat, ugama tak juga selamat. Beginilah semangat mereka.Sekiranya wanita mahu kembangkan agama di dalamrumahnya, Allah SWT akan buat sebab Allah SWT telahberi kebolehan kepada mereka. Di tempat saya adaseorang doktor yang isterinya kuat agama dan dia ingin menyuruh suaminya simpan (pelihara) janggut.
Dia telah bermesyuarat dengan isteri tukang rambut dan menyuruhnya datang ke rumah dan tajamkan pisau. Bila suaminya bertanya kenapa, dia kata dia nak cukur rambutnya. Suaminya kata, "Eh, hodoh! (jelek!)" dan dia kata, "Abang lagi hodoh sebab potong sunnahRasulullah SAW". Dengan itu suaminya mula simpan janggut. Allah SWT beri wanita kelebihan dan kebijaksanaan untuk bawa agama.

No comments: