Sunday, December 2, 2007

Doa Dari Sekeping Hati

Ya Allah, Rabb yang Maha Pengasih...
Sesungguhnya diri daku ini telah menzalimi diri sendiri... maka ampunilah daku ya Allah... seandainya DiKau tidak mengampuni hambaMu yang lemah ini, sesungguhnya daku adalah orang yang sangat² rugi....
Ya Allah, dalam mencari keindahan kehidupan di dunia, diri yang hina ini telah cuba mencari dan mendapatkan cinta manusia... cinta makhluk... cinta yang tidak akan kekal lama...
wahai Allah... memang indah percintaan sesama makhluk ini... terasa damainya hati di kala kesunyian... namun ya Allah, di penghujungnya kenapa sering daku dapati adanya perasaan rasa dikhianati dan dipergunakan? rasa diabai dan dikecewakan?
oh Allah.. betapa telah Engkau sedarkan aku.. cinta yang suci tidak boleh disandarkan kepada hati... cinta yang suci tidak boleh berlandaskan perasaan.. tetapi cinta yang suci akan hadir apabila bertemunya 2 insan yang sememangnya telah Engkau takdirkan... 2 insan yang memang menyintaiMu, 2 insan yang saling bersedia untuk hidup dan mati di landasan agama Mu... 2 insan yang begitu ingin untuk hampir dengan Mu...
Ya Allah... diri ku ini tidak layak untuk menyintai sesiapa di muka bumi yang sementara ini... dan diri aku ini juga tidak dicintai oleh sesiapa.. aku hanya layak menyintai Mu... sebagaimana mereka yang lain hanya layak untuk mencintaiMu... kurniakanlah cinta teragung ini ke dasar kalbu ku.. butakanlah mata hatiku terhadap kehidupan dunia ini, sebaliknya Engkau bukakanlah ianya ke keluasan dan keindahan syurgawi yang telah Engkau janjikan buat mereka yang beriman...
Ya Allah.. di jalan dunia ini aku kesunyian tanpa berteman.. tanpa keluarga hadir di sisi sebagaimana mereka yang lain... tanpa kekasih dan sahabat sejati... kerana apa ya Allah aku rasa kesunyian? ya... tak lain dan tak bukan kerana tiadanya perasaan terhadap ar Rahim Mu dalam diri ku.. ya Allah... hadirlah ke dalam hati daku.. meskipun diri daku hina... hati aku hitam dan kotor serta jijik... sememangnya tidak layak hati aku ini bersemayamnya cinta agungMu ya Allah... tetapi aku tetap terus mendamba... sebagaimana seorang kekasih menanti kekasihnya di sebalik tabir...
wahai Tuhan... sambutlah salam dan doaku... dengarlah rintihan hamba Mu yang sunyi ini..... memang perit untuk membuat keputusan... memang sakit untuk membuat tekad.. tapi inilah jalan yang telah aku pilih,,,sebagaimana aku mula melangkah untuk mengejar cita-cita ini dengan kesunyian... sebegitulah juga aku akan keseorangan pada masa akan datang, sementara menantinya takdir dan jodoh yang telah Allah tetapkan.... samada aku menang... atau syahid di jalanNya........

semakin kita sayang akan sesuatu... semakin berisiko untuk kita membencinya....

No comments: