Wednesday, December 19, 2007

Kawan...

Semasa mengadakan bacaan taklim Fadhail Amal di rumah malam tadi terbaca dari salah satu daripada Kisah Hayatus Sahabah:


Satu ketika Nabi S.A.w. telah bertanya kepada sahabat-sahabatnya di dalam satu majlis agama...
ada 3 jenis kawan:


Kawan Pertama
Semasa kamu hidup dia bersama kamu, masa kamu meninggal dunia dan masuk kubur dia akan meninggalkan kamu.

Kawan Kedua
Semasa kamu hidup dia bersama kamu, masa kamu mati dia juga akan bersama kamu tapi bila kamu masuk kubur dia akan tinggalkan kamu.

Kawan Ketiga
Semasa Kamu hidup dia bersama kamu, masa kamu mati dia akan bersama kamu dan bila kamu masuk kubur dia juga akan bersam kamu.

Jadi yang mana satu kamu nak pilih ?
Sahabat-sahabat nabi pun berkata tentulah kamipilih kawan ketiga itu sebab masa hidup sama dengan kami, masa mati pun sama dengan kami dan masa masuk kuburpun sama dengan kami.
Nabi S.A.W. pun berkata

Kawan pertama itulah harta kamu.Masa hidup dia akan bersama kamu tetapi bila kamu mati dia akan tinggalkan kamu dan harta tersebut menjadi harta bagi waris-waris kamu.Masa kamu masuk kebur pun dia akan tinggalkan kamu.

Kawan kedua itulah saudara-mara kamu.Masa hidup dia akan bersama kamu, masa kamu mati dia akan bersama kamu dan akan mengiringike kubur dan bila kamu dah masuk ke kubur sesayang manapun isteri atau anak kamu dia akan tetap tinggalkan kamu.

Kawan ketiga itu adalah iman dan amal kamu.
Masa kamu hidup dia akan bersama kamu, masa kamu mati dia akan bersama kamu dan masa kamu berada dalam kubur pun dia akan tetap bersama kamu sehingga di Hari akhirat.

Oleh itu kalau di dunia inipun kita kena pandai memilih kawan apatah lagi untuk akhirat.Jadi pandai-pandailah aku dan korang semua pilih kawan. Korang kan bijak-bijak belaka...


Ada satu pepatah Arab berbunyi kalau kamu berkawan dengan tukang membuat minyak wangi, walaupun kamu tidak membuat minyak wangi pasti baju kamu berbau wangi.Sebaliknya kalau kamu berkawan dengan tukang membuat besi, walaupun kamu tidak membuat besi tapi baju kamu akan berbau busuk dengan asap besi .


No comments: